آموزش سئو سايت
آموزش سئو سايت
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 8
همه : ---
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

Orphan Pages,پيدا كردن صفحات يتيم,چگونه صفحات يتيم را پيدا كنيم

خطاي صفحات يتيم يكي از چالش هايي است كه برخي وب سايت ها با آن دست و پنجه نرم مي كنند. با وجود تاكيد فراوان كارشناسان سئو بر استفاده از لينك هاي داخلي و خارجي براي بهبود سئو سايت، همچنان وب سايت هايي هستند كه با عدم رعايت اين نكته، داراي صفحات يتيم هستند و با اين كار به سئو خود لطمه مي زنند.

صفحاتي كه لينك داخلي از ديگر صفحات سايت دريافت نكرده اند، صفحات يتيم ناميده مي شوند و حتي از نظر گوگل هم براي سايت مضر هستند. احتمالا شما هم از خود مي پرسيد حالا چه بايد كرد؟ چطور اين مشكل را حل كنيم؟ اصلا چطور مي توان صفحات يتيم را شناسايي كرد؟

با مطالعه ادامه اين مطلب پاسخ همه سوالات خود درباره خطاي صفحات يتيم و نحوه رفع مشكل آن را خواهيد يافت.

منظور از صفحات يتيم (Orphan Pages) چيست؟

يكي از اقداماتي كه متخصصان بهينه سازي سايت در هنگام آموزش سئو بر آن تاكيد دارند، اين است كه مديران سايت ها با ايجاد لينك هاي داخلي و خارجي براي ارتقا رتبه سايت خود تلاش كنند. بنابراين همه ما از اهميت لينك ها در صفحات سايت آگاه هستيم. اما گاهي برخي از صفحات سايت ها بدون اينكه هيچ لينكي دريافت كنند، كاملا سرگردان در اينترنت رها مي شوند.

دسترسي به اين صفحات كه صفحات يتيم (Orphan Pages) ناميده مي شوند، بدون داشتن URL آن ها غيرممكن است. به اين معنا كه كاربران اينترنت نمي توانند از طريق جستجو به اين صفحه ها دسترسي داشته باشند و هيچ لينك داخلي براي هدايت به آن ها نيز وجود ندارد. اين موضوع سبب مي شود خزنده هاي گوگل در شناسايي صفحات يتيم، ناتوان باشند.

خزنده هاي موتور جستجو، صفحات مختلف وب را از طريق فايل نقشه سايت و همينطور به كمك لينك هاي موجود در سايت پيدا مي كنند. از همين رو هيچ شانسي براي كشف صفحات يتيم توسط گوگل وجود ندارد، زيرا هيچ لينك داخلي از ساير صفحات سايت شما ندارند.

اين تعريفي ساده از خطاي صفحات يتيم است كه به عنوان مقدمه مي تواند ما را در شناخت علت يتيم شدن يك صفحه، چگونگي رفع مشكل آن و جلوگيري از بروز اين مسئله در آينده ياري دهد.

چه چيزي باعث يتيم شدن صفحات مي شود؟

تا اينجا با معناي صفحات يتيم و ويژگي هاي آن آشنا شديم، اما سوال اساسي اين است كه اصلا چه چيزي باعث يتيم شدن صفحات مي شود؟

در واقع بايد بگوييم يتيم شدن يك صفحه ممكن است به دلايل تصادفي يا عمدي باشد و از اتفاقات مختلفي در سايت نشات بگيرد.

شايع ترين علت شكل گيري صفحات يتيم، نداشتن فرآيندهايي براي انتقال سايت است. همچنين ديگر عوامل تصادفي كه مي توانند شما را با خطاي صفحات يتيم مواجه كنند، تغييرات ناوبري سايت، طراحي و برنامه نويسي مجدد سايت است.

خزنده هايي كه صفحات را از طريق لينك ها پيدا مي كنند، قادر به كشف صفحات يتيم نيستند و اين موضوع مي تواند به سئو سايت شما ضربه بزند.

البته گاهي اوقات صفحات يتيم به طور عمدي ساخته مي شوند و براي اقداماتي مثل فرود تبليغاتي و پولي استفاده مي گردند. سئوكار يا مدير وب سايت اين امكان را دارد كه برخي صفحات را از ديد مخاطبان و موتور جستجو پنهان كند، اما آيا چنين كاري توصيه مي شود؟ خير!

در واقع موتور جستجوي گوگل Orphan Pages را به عنوان يك عامل مخرب سئو سايت معرفي مي كند و تاثير منفي آن بر بهينه سازي سايت را گوشزد كرده است. به اين دليل كه موتور جستجو به كمك لينك هاي موجود در صفحه و همچنين نقشه سايت شما، اقدام به ارزيابي تمام صفحات كرده و آن ها را رتبه بندي مي كند؛ پس اگر صفحه اي را ايجاد كرده و فراموش كنيد كه از جاي ديگري در سايت خود به آن پيوند بدهيد، رتبه مربوط به آن صفحه را از دست خواهيد داد.

چرا صفحات يتيم براي سئو مضر هستند؟

همانطور كه در بالا اشاره شد، اولين خطاي صفحات يتيم اين است كه به سختي توسط موتور جستجو ايندكس مي شوند.

خزنده هايي كه از طريق لينك ها وارد صفحات مختلف سايت شما مي شوند، براي ورود به صفحات يتيم هيچ لينكي در اختيار ندارند. زماني كه صفحه جديدي را به سايت خود اضافه مي كنيد و مطالبي را در آن نشر مي دهيد، لازم است از صفحات ديگر به آن محتوا لينك بدهيد تا از اين طريق صفحه جديد خود را به گوگل معرفي كنيد.

زماني كه هيچگونه لينك داخلي براي يك صفحه وجود ندارد، به نظر مي رسد مطالب آن صفحه اهميت كمي دارند، پس موتور جستجو زحمت كشف و ارزيابي آن ها را به خود نمي دهد چون معتقد است اگر محتواي مفيدي در يك صفحه وجود داشته باشد، قطعا در صفحات ديگر لينك مي شود.

با اين تفاسير حتما متوجه شده ايد كه صفحات يتيم براي موتور جستجو و كاربران اينترنت مانند موجودي نامرئي هستند كه راه ارتباطي با آن ها ندارند.

علاوه بر اين وجود صفحات يتيم مي تواند به تجربه كاربري سايت لطمه بزند و مطالبي كه واقعا براي كاربر مفيد هستند، را از دسترس او خارج كند. از طرف ديگر صفحه يتيم از آنجا كه به صفحات ديگر سايت متصل نيست، نرخ پرش را افزايش مي دهد.

كاربراني كه با داشتن URL صفحه وارد آن مي شوند، پس از مطالعه محتوا هيچ لينكي براي مشاهده بخش هاي ديگر همان سايت ندارند؛ بنابراين چاره اي ندارد جز اينكه صفحه را ترك كنند. درحالي كه اگر در هر يك از صفحات لينك هاي داخلي قرار داده شوند، كاربر مدام در سايت مي چرخد. به اين ترتيب مي بينيد كه صفحات يتيم در افزايش نرخ خروج و كاهش نرخ تبديل نقش دارند.

چگونه صفحات يتيم را پيدا كنيم؟

براي اينكه هرچه زودتر Orphan Pages را شناسايي كرده و براي غلبه بر خطاي صفحات يتيم اقدام كنيد، لازم است ليستي از URLهايي كه موتور جستجو قابليت خزيدن در آن ها را دارد، گردآوري كنيد. سپس اين ليست بايد با URLهايي كه كاربران سايت مشاهده مي كنند، مقايسه شود. اين كار ممكن است كمي دشوار به نظر برسد، اما نگران نباشيد؛ در زير راهنماي كامل پيدا كردن صفحات يتيم ذكر شده است:

ليست كردن crawlable links

ابزارهاي متعددي وجود دارند كه مي توانند به شما در مشاهده URLهاي قابل خزيدن (crawlable links) كمك كنند. يكي از بهترين اين ابزارها سايت Ahrefs است. شما مي توانيد با ورود به اين سايت و ايجاد حساب از امكانات Ahrefs Webmaster Tools به صورت كاملا رايگان بهره مند شويد.

براي پيدا كردن اين URLها وارد بخش حسابرسي سايت شويد و روي ايجاد پروژه جديد كليك كنيد. سپس تب منابع URL را باز كرده و بك لينك ها را به عنوان منبع URL علامت بزنيد. ادامه دستورالعمل ها را دنبال كنيد و در نهايت خزيدن را اجرا كنيد. نتايج به دست آمده از Page Explorer را ذخيره نماييد. اين سند در مراحل بعدي به كار گرفته خواهد شد.

پيدا كردن urlهاي داراي بازديد

در مرحله بعدي از برطرف كردن خطاي صفحات يتيم، بايد ليستي از URLهايي كه توسط كاربران بازديد مي شوند را جمع آوري كنيد. براي اين كار راه هاي مختلفي وجود دارد اما به عنوان يك روش آسان و سريع پيشنهاد مي كنيم از منابع داده اي كه به آن دسترسي داريد، استفاده كنيد. فايل هاي داده اي از آن جهت كه توسط سرور ثبت مي شوند دقت بيشتري دارند. بسته به نوع سرور مي توانيد به يكي از سه روش زير URLهاي داراي بازديد را پيدا كنيد:

  • دسترسي به فايل هاي گزارش آپاچي (لينوكس)
  • دسترسي به فايل هاي گزارش NGINX (لينوكس)
  • دسترسي به فايل هاي گزارش IIS (ويندوز)

پيدا كردن URLهاي داراي بازديد از طريق گوگل آناليتيكس راهي ساده تر است كه براي همه سرورها موثر خواهد بود. در اين شيوه ابتدا بايد وارد حساب Data Studio خود شويد و يك گزارش جديد ايجاد كنيد. سپس Google Analytics را به عنوان منبع داده خود علامت بزنيد و حسابي كه مي خواهيد بررسي شود را انتخاب كنيد.

ويژگي GA4 را انتخاب كرده و منبع داده را روي آن تنظيم كنيد. پس از آن بايد روي Page path كليك كرده و متريك را نيز روي Views تنظيم كنيد. با قرار دادن حالت مرتب سازي روي ترتيب نزولي و انتخاب محدوده زماني پيش از زمان نصب GA4 مي توانيد نتايج را مشاهده كنيد.

در نهايت كافي است با كليك روي Export فايل گزارش را ثبت كنيد. بعد از اينكه گزارش URLهاي داراي بازديد را دريافت كرديد مي توانيد با كمك Data Studio موارد تكراري را پاكسازي كنيد.

چگونه صفحات يتيم را تعمير كنيم؟

پس از اينكه URLهاي قابل خزيدن و URLهاي داراي بازديد را ليست كرديد، زمان آن رسيده است كه اين دو گروه را به هم متصل كنيد. براي اين كار در Google Sheets يك برگه جديد باز كرده و ۳ تب با عنوان هاي crawl، hits و cross ايجاد كنيد.

در تب اول تمام crawlable links را جايگذاري كنيد و در تب دوم نيز remaining URLs را قرار دهيد. با وارد كردن تابع زير در تب سوم كار تمام مي شود:

=UNIQUE(FILTER(hits!A:A, ISNA(MATCH (hits!A:A, crawl!A:A, 0))))

برخي از سئوكارها دچار اين اشتباه مي شوند كه لينك هاي داخلي را به تمام صفحات يتيم سايت ارجاع مي دهند، در حالي كه در ابتداي مطلب نيز گفتيم كه همه صفحات يتيم اتفاقي ايجاد نمي شوند. بنابراين دليلي ندارد صفحه يتيمي كه عمدا و براي مقاصد مختلفي طراحي شده است، را درست كنيم.

چگونه از يتيم شدن صفحات جلوگيري كنيم؟

به دليل زمان بر بودن و پيچيده بودن فرآيند رفع مشكل Orphan Pages بسياري از صاحبان وب سايت ها ترجيح مي دهند به مرور زمان اين صفحات را شناسايي و با لينك سازي داخلي براي آن ها، مشكل را رفع كنند. در ادامه چند تا از مهم ترين راه هاي جلوگيري از يتيم شدن صفحات قيد شده است:

  • صفحات يتيم با محتواي يكسان يا مشابه با صفحه ديگري بايد ادغام شوند. اين به معناي ادغام محتوا و هدايت URL يتيم به صفحه ديگر است.
  • صفحات يتيمي كه هيچ ارزشي براي بازديدكنندگان ندارند و به طور اتفاقي ايجاد شده اند، بايد حذف شوند.
  • هنگامي كه قصد مهاجرت سايت را داريد با برنامه عمل كنيد. شما مي توانيد با هدايت صفحات قديمي به نسخه هاي جديد با تغيير مسير 301 از لينك هاي شكسته و سردرگمي در وب سايت خود جلوگيري كنيد.
  • يك ساختار سايت مناسب انتخاب كنيد. ايجاد پيوند به صفحات جديد به صورت دستي احتمال خطا دارد و ممكن است برخي صفحات را از ياد ببريد. اما با كمك ساختارهاي مناسب، وردپرس به صورت خودكار بك لينك داخلي از صفحه اصلي ايجاد مي كند و هيچ صفحه اي بدون لينك باقي نمي ماند.

نتيجه گيري

صفحات يتيم مانند جزاير سرگرداني در فضاي اينترنت هستند كه به حال خود رها شده اند و هيچكس به آن ها دسترسي ندارد. اين صفحات به دليل اينكه هيچ لينك داخلي دريافت نكرده اند، براي خزنده هاي گوگل و كاربران اينترنت نمايش داده نمي شوند. اگر به سئو سايت خود اهميت مي دهيد لازم است خطاي صفحات يتيم را جدي بگيريد و براي تعمير آن ها اقدام كنيد. وجود صفحات يتيم مي تواند روند رتبه گيري و افزايش ترافيك سايت شما را دچار اخلال كند. در اين مطلب تلاش كرديم راه هاي پيدا كردن صفحات يتيم و نحوه تعمير آن ها را به شما عزيزان آموزش دهيم.

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۵ تير ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۱۱:۱۴ ] [ ريحانه مقدم ]
[ ]
.: Weblog Themes By bigtheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی