عوامل موثر در انتخاب برند :
- نام شما بايد معرف حوزه فعاليتتان باشد. بايد به دنبال اسامي بگرديد تا نزديكترين ارتباط را با حوزه كسب وكارتان داشته باشد. اين كار به مخاطب كمك مي كند تا با ديدن نام برندتان متوجه فعاليتي كه انجام مي دهيد بشود. برند نيوسئو يك مثال عالي براي اين منظور است كه مخاطب با ديدن آن بلافاصله متوجه نوع فعاليت آن مي شود.
- اسامي كوتاه انتخاب كنيد. كاملا واضح و روشن است كه اسامي كوتاه و تك سيلابي به سادگي در ذهن مخاطبان باقي مي مانند(باز هم مي توان از نيوسئو نام برد).
- از خلاقيت خود استفاده كنيد. خلاقيت و بازي با كلمات كمك مي كند تا هميشه دامنه وسيعي از اسامي را در اختيار داشته باشيد و با مشكل مواجه نشويد. ديجي كالا مثال بسيار خوبي از خلاقيت و بازي با كلمات است. (ديجي مخفف دبجيتال است). بهترين راه حل اين است كه يك مسابقه پيشنهاد نام برند، طراحي كنيد و از مخاطبان بخواهيد به شما اسامي را با توجه به شرايطي كه مطرح مي كنيد ارائه دهند.
- تلفظ نام بايد راحت باشد. عدم دقت به اين نكته، يعني از دست دادن مخاطب حتي اگر خدمات و محصولات شما چشم گير باشد. زيرا مخاطب بخاطر تلفظ سخت كلمه نمي تواند برند شما را به درستي به ديگران معرفي كند، همين نكته باعث مي شود كه مراحل برند سازي به درستي طي نشود(مثل برند بيتوته كه خيلي ها نمي توانند فارسي و انگليسي آن را بخوانند).
- نام انتخابي بايد براحتي قابل بازگرداني به زبانهاي ديگر باشد. اگر مي خواهيد كسب و كارتان را در سطح بين المللي مطرح كنيد، بايد اسامي انتخاب كنيد كه بتوان به راحتي قابل ترجمه باشد و يا ريشه لاتين داشته باشد.
- نام انتخابي را علاوه بر سطح ملي در سطح بين المللي نيز از نظر حقوقي بررسي كنيد. براي اينكه برندتان براي حضور در عرصه بين المللي با مشكل مواجه نشود، قبل از ثبت آن را از نظر حقوقي بررسي كنيد تا محدوديتي براي آن وجود نداشته باشد.
بياد داشته باشيد كه هر كاري نيازمند برنامه و اصولي است. پس اگر گمان مي كنيد كه انتخاب نام هيچ اهميتي ندارد و كار ساده اي است، در اشتباه هستيد. در واقع قصد ما از بيان اين نكات اين بود كه انتخاب نام برند يكي از اساسي ترين اصول برند سازي مي باشد.
بازديد: