آموزش سئو سايت
آموزش سئو سايت
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 7
همه : ---
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

يكي از كليدهاي طلايي براي غلبه بر فراموشي و ارتقاي درك مطلب، يادداشت برداري است. همانطور كه در آموزش تندخواني رايگان سايت نگرش نيك ياد مي‌گيريد، تندخواني شامل دو بخش است:

  • افزايش سرعت مطالعه
  • افزايش درك مطلب

در يك آموزش تندخواني اصولي هر دو مورد بالا را كنار هم ياد بگيريد. اگر فقط سرعت مطالعه شما افزايش پيدا كند اما درك مطلب شما پايين بيايد، هيچ فايده‌اي ندارد، براي همين هر دو مورد بايد كنار هم صورت بگيرند.

يادداشت برداري يكي از تكنيك‌هايي هست كه براي غلبه بر فراموشي و افزايش درك مطلب مي‌توانيد حين يادگيري‌هاي خود اجرا كنيد. در اين مطلب، به بررسي چند روش كاربردي براي يادداشت برداري مي‌پردازيم.

هدف از يادداشت برداري، خلق يك اثر هنري و چسباندن آن روي درب يخچال نيست! اين فرايند به شما كمك مي‌كند تا مطالب را عميق‌تر ياد بگيريد و در حافظه بلندمدت خود ذخيره كنيد.

۳ روش سريع و اصولي يادداشت برداري

روش اول: روش يادداشت‌برداري "ثبت - ايجاد"

آيا به دنبال روشي نوين براي يادداشت‌برداري هستيد كه فراتر از ثبت صرف اطلاعات باشد؟ روش "ثبت - ايجاد" را امتحان كنيد! اين روش با تفكيك يادداشت‌ها به دو بخش مجزا، به شما كمك مي‌كند تا علاوه بر ثبت دقيق اطلاعات، به تفكر خلاق و كاربردي آنها نيز بپردازيد.

مراحل اين روش:

  1. يك برگه را برداريد و خطي در وسط آن بكشيد.
  2. در سمت چپ خط، بنويسيد ثبت اطلاعات. اطلاعات را به‌صورت كلمه‌به‌كلمه از منبع اصلي (نويسنده، مربي، كتاب و...) ثبت كنيد. مثلاً اگر مدرس يا نويسنده جمله‌اي مي‌گويد كه براي شما جالب است عيناً اينجا مي‌نويسيد تا بعداً آن را مرور كنيد. اين بخش مانند يادداشت‌برداري سنتي عمل مي‌كند و به نيمكره چپ مغز شما كه مسئول منطق و خطي بودن است، مربوط مي‌شود.
  3. در سمت راست خط، بنويسيد ايجاد اطلاعات. خلاقيت خود را به كار بگيريد! برداشت خود از اطلاعات، ايده‌هاي جديد، سؤالات و هرگونه تفكر خلاقانه‌اي كه به ذهنتان مي‌رسد را در اين قسمت بنويسيد. برداشت خود را از نكاتي كه در سمت چپ نوشتيد را اينجا بنويسيد. برداشت خود را از آموزش‌هاي مدرس يا چيزهايي كه ياد مي‌گيريد، اينجا بنويسيد. اين بخش مربوط به نيمكره راست مغز شما است كه مسئول تخيل و خلاقيت است.

روش دوم: روش يادداشت برداري مايند مپ

نقشه ذهني يا مايند مپ، ابزاري بصري و خلاقانه براي يادداشت‌برداري و سازماندهي اطلاعات است. در اين روش، ايده‌ها و مفاهيم به صورت يك درختي كه يك تنه و كلي شاخه دارد (سلسله مراتبي) و با استفاده از تصاوير، رنگ‌ها و كلمات كليدي به هم مرتبط مي‌شوند. در اين روش ايده اصلي در وسط و ايده‌هاي فرعي در اطراف آن قرار مي‌گيرند.

مراحل اين روش:

1- وسط صفحه يك دايره بكشيد و ايده اصلي خود را بنويسيد.

2- يك خط يا شاخه به اين دايره وصل كنيد و ايده هاي فرعي خود را در دايره هاي اطراف دايره اصلي بنويسيد. حالا براي اين ايده هاي فرعي هم مي‌توانيد ايده هاي ديگري بنويسيد.

روش سوم: روش استفاده از نواحي ۴ بخشي

اين روش به شما كمك مي‌كند تا اطلاعات را به طور منظم و بصري سازماندهي كنيد. در اين روش، صفحه كاغذ را به چهار بخش مجزا تقسيم مي‌كنيد. براي اين كار، يك خط عمودي و يك خط افقي در وسط صفحه رسم كنيد تا چهار ناحيه مجزا ايجاد شود.

ايده اصلي يا موضوع محوري را در مركز صفحه، جايي كه خطوط افقي و عمودي به هم مي‌رسند، بنويسيد. اين كار شبيه به روش مايندمپ است كه در آن ايده اصلي در مركز قرار مي‌گيرد.

مراحل اين روش:

  1. كاغذ را به چهار بخش تقسيم كنيد.
  2. ايده اصلي را در مركز صفحه بنويسيد.
  3. در هر يك از 4 مستطيل ايجاد شده، موضوعات مهم را بنويسيد.
  4. حتي مي‌توانيد هر يكي از 4 مستطيل را نيز مجدد به 4 بخش تقسيم كنيد و در كل 16 مستطيل خواهيد داشت.

براي اينكه ايده بگيريد يك مثال براي شما مي‌زنم. مي‌توانيد به سؤالات اصلي چرا، چگونه، چه كسي، چه زماني، چه مكاني و چه چيزي جواب بدهيد. 4 تا از اين سوالات را انتخاب كنيد و در هر يك از 4 بخش به يكي جواب بدهيد. مثلا در يكي از 4 بخش بنويسيد چه كسي و وقتي داريد كتاب را مي‌خوانيد، كركترهاي اصلي را اينجا يادداشت كنيد. يا در بخش ديگر بنويسيد چه زماني و حين مطالعه به اين سوال جواب دهيد كه داستان كتاب در چه زماني دارد اتفاق مي‌افتد؟

يا مي‌توانيد مطابق زير هر يك از بخش‌ها را پر كنيد:

  1. بخش اول: ايده اصلي يا موضوع كليدي را در اين قسمت بنويسيد.
  2. بخش دوم: نكات كليدي و اطلاعات مرتبط با ايده اصلي را در اين قسمت يادداشت كنيد.
  3. بخش سوم: سؤالات و ابهامات خود را در اين قسمت بنويسيد.
  4. بخش چهارم: ايده‌ها و برنامه‌هاي خود براي عملي كردن اطلاعات را در اين قسمت بنويسيد.

سخن نهايي

تكنيك‌هاي زيادي براي افزايش درك مطلب در تندخواني وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از ابزار يادداشت برداري است. به شما پيشنهاد مي‌كنم براي دريافت تكنيك‌هاي بيشتر، دوره تندخواني رايگان در 21 روز را در سايت نگرش نيك حتماً ببينيد. اين آموزش توسط يكي از برترين مدرس‌هاي اين حوزه يعني جيم كوييك به شما ياد داده مي‌شود.

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ] [ ۰۷:۳۶:۳۱ ] [ ريحانه مقدم ]
[ ]
.: Weblog Themes By bigtheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی