آموزش سئو سايت
آموزش سئو سايت
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 10
همه : ---
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

كنيباليزيشن چيست؟

كنيباليزيشن و يا همان cannibalization معني هاي زيادي دارد و در جاهاي مختلف كاربرد دارد. به طور خلاصه اگر بخواهم به سوال كنيباليزيشن چيست پاسخ دهم، در سئو و كلمات كليدي به اين معني است كه در يك عبارت كليدي، از سايت شما دو نتيجه در گوگل باشد. در اين صورت دو حالت وجود دارد؛ يا صفحات شما شباهت زيادي به هم دارند و يا شما دو صفحه را براي يك عبارت كليدي سئو كرده ايد. در اين صورت شانس رتبه گرفتن در عبارات كليدي مشابه براي آن صفحات كم مي شود. معمولا يك الي دو صفحه از يك دامنه را گوگل در نتايج نشان مي دهد؛ البته ممكن است اگر سايت قوي و خوبي باشد، بيشتر از دو صفحه را در نتيجه نمايش دهد.

كنيباليزيشن خوب است يا بد؟

اين موضوع كه شما در يك عبارت كليدي در نتايج جستجو، دو صفحه داشته باشيد و مجبور باشيد با خودتان رقابت كنيد بد است. در واقع هم گوگل گيج مي شود و هم كاربر؛ واقعا كدام صفحه مهم تر است؟ پاسخ كاربر در كدام صفحه قرار دارد؟ بنابراين معمولا كاربران ترجيح مي دهند به سايت ديگري مراجعه كنند. براي گوگل هم سخت است كه تشخيص بدهد كدام يك از اين چند صفحه مهم تر است.

نحوه تشخيص كنيباليزيشن

نحوه تشخيص اينكه وب سايت شما از كنيباليزيشن رنج مي برد، كار دشواري نيست. شما مي توانيد با استفاده از فرمول site:domain.com keyword به راحتي صفحاتي كه براي يك عبارت كليدي شما در گوگل قابليت رتبه بندي را دارند مشاهده كنيد. البته بعد از جستجوي اين عبارت در گوگل، انتظار نداشته باشيد كه تنها يك صفحه از سايت شما به نمايش در بيايد. به تصوير زير دقت كنيد.

 

شايد با خود بگوييد كه براي عبارت كليدي "سئو داخلي" كنيباليزيشن براي اين صفحات به وجود آمده باشد؛ اما اينطور نيست. عبارت كليدي صفحه اول، با دو مورد بعدي متفاوت مي باشد. يعني ما صفحات دوم و سومي كه مشاهده مي كنيد را براي عبارات كليدي "بهبود سئو داخلي" و "آموزش سئو داخلي" سئو كرديم. همين كار باعث شد تا مشكلي در روند رتبه بندي اين صفحات به وجود نيايد. اما اگر به تصوير دقت كنيد، مي بينيد كه لينك اول و چهارم، عبارت كليدي مشترك داشته و به احتمال زياد بخش زيادي از محتوايشان تقريبا شبيه به هم مي باشد. اما اين مسئله مشكلي در رنك گرفتن صفحه اول به وجود نياورد. در ادامه توضيح خواهيم داد كه چطور با كنيباليزيشن اين دو صفحه مقابله كرده ايم.

جلوگيري و رفع مشكل كنيباليزيشن

دلايل زيادي براي بروز مشكل cannibalization وجود دارد كه در اينجاي كار براي ما اهميت ندارند؛ ما قرار است كه اين مشكل به وجود آمده را رفع كنيم. محتوا توليد كرده ايد، منتظر رتبه بندي آن محتوا هستيد، اما ناگهان در جستجويي كه انجام مي دهيد مشاهده مي كنيد كه يك صفحه متفاوت از وب سايت شما براي آن عبارت رتبه بندي شده است يا اينكه هر دو صفحه در نتايج جستجوي گوگل حضور دارند؛ 4 مرحله اصلي مرتفع كردن كنيباليزيشن وجود دارد:

  1. هر دو محتوا را با دقت بررسي كنيد
  2. عملكرد محتواها را با هم مقايسه كنيد
  3. محتواي بهتر را انتخاب كنيد
  4. ادغام؛ حذف؛ ريدايركت يا لينك دهي

دو مرحله ابتدايي به شما كمك مي كنند تا محتوايي كه واقعا مي خواهيد در نتايج باشد را انتخاب كنيد. بعد از اينكه محتواي مورد نظر خود را انتخاب كنيد، بايد اقدام نهايي را انجام دهيد؛ يعني مرحله 4. پيشنهاد مي كنيم كه حذف محتواي صعيف تر را جزو آخرين كارهاي خود قرار دهيد. طبق تجربه اي كه در مورد تصوير بالاتر به دست آورديم، بهترين كاري كه براي مقابله با كنيباليزيشن مي شود انجام داد، لينك دهي است.

  • تمامي لينك هاي محتواي ضعيف تر را حذف كنيد يا حداقل آن ها را نوفالو كنيد
  • يك لينك فالو به صفحه انتخاب شده با انكر تكست exact match بدهيد
  • ريكوئست ايندكسينگ را براي صفحه ضعيف تر انجام دهيد

90 درصد مواقع اين مشكل با استفاده از اين تكنيك، مرتفع مي شود. اما اگر صفحات شما جزو 10 درصد باقي مانده بود، چاره اي جز ادغام مطالب دو صفحه و حذف صفحه ضعيف تر و ريدايركت كردن آن به صفحه انتخاب شده نداريد.

كنيباليزيشن سايت هاي فروشگاهي

cannibalization وب سايت هاي فروشگاهي، يكي از رايج ترين دغدغه هاي مديران نوع وب سايت ها است. به تصوير زير نگاه كنيد.

من به عنوان يك كاربر كولر گازي گاسونيك را جستجو كردم و در صفحه دوم اين وب سايت را ديدم. اين وب سايت براي عبارت كليدي كولر گازي گاسونيك علاوه بر ديگر وب سايت ها، بلكه با خودش هم در حال رقابت است. جالب است بدانيد كه هر دو صفحه اين سايت از كيفيت و سئوي خوبي برخوردار هستند. مطمئن باشيد اگر اين وب سايت مشكل cannibalization را مرتفع مي كرد، سريعا در بين رتبه هاي 1 تا 5 صفحه اول قرار مي گرفت.

سوال اصلي اينجاست كه آيا اين صفحات را هم مي توان با استفاده از تكنيكي كه در بالاتر به آن اشاره كردم، مرتفع كرد؟ آيا مدير اين وب سايت مي تواند يكي از محصولات خود را حذف يا ادغام كند؟ يا اينكه مي تواند از فروش يكي از آن ها بگذرد؟ طبيعتا خير. بهتر است سريعا به سراغ روش حل اين مشكل برويم.

بهترين راهكار براي رفع اين مشكل رايج در وب سايت هاي فروشگاهي:

  • ايجاد دسته بندي براي محصولات
  • توليد محتوا براي دسته بندي مورد نظر
  • مشخص كردن يك عبارت كليدي كلي براي محتواي اون دسته محصولات (مثل كولر گازي گاسونيك)
  • قرار دادن تمامي محصولات در اين دسته
  • لينك دادن از تك به تك محصولات به دسته اي كه در آن قرار دارند

به همين سادگي. شما با استفاده از اين تكنيك، دسته بندي خود را در نتايج بالا مي آوريد؛ يعني من كاربر كه قصد خريد كولر گازي گاسونيك و مي خواهم بيشتر در مورد آن بدانم، عبارت كليدي "كولر گاري گاسونيك" را جستجو مي كنم و به جاي اينكه دو يا سه صفحه از وب سايت شما با كدهاي خريد متفاوت را در نتايج جستجو ببينم، دسته بندي كولر گاري گاسونيك را خواهم ديد و وارد آن مي شوم و تمام محصولات شما را در آن مشاهده خواهم كرد.

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ] [ ۱۰:۴۱:۵۰ ] [ ريحانه مقدم ]
[ ]
.: Weblog Themes By bigtheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی